Klau, pārspridzinām to burbuli, kurā sēžam?

Autore: Krista Lubiņa, projektu vadītāja izklaides, kultūras un izglītības jomā.

"Man nav pietiekamu zināšanu, lai strādātu ar jauniešiem no dažādām grupām un kāpēc neviens nestāsta, kā sasniegt tos, kas nenāk uz jauniešu centru? Mēs cīnāmies paši par sevi, neviens nedzird mūsu vajadzības. Jauniešiem mūsdienās nekas neinteresē, un tiem, kam interesē, jau tā ir daudz ko darīt, kā lai strādā?’’ Jā, es nedaudz sabiezinu krāsas un, iespējams, saceļu vētru ūdensglāzē, bet vai iepriekš minētais nešķiet kaut kur dzirdēts?

Jaunatnes jomas vidē esmu kopš brīža, kad iestājos Talsu, Dundagas, Mērsraga un Rojas jauniešu organizāciju un skolēnu pašpārvalžu apvienībā TAS.ES. Un kopš tā laika savu brīvo laiku un profesionālo dzīvi esmu saistījusi tieši ar šo jomu, veicot dažnedažādas brīvprātīgā darba aktivitātes, strādājot NVO sektorā, pašvaldības jauniešu centrā un freelance formātā vadot un koordinējot dažādus izglītības projektus jauniešiem un darbā ar jaunatni iesaistītajiem. Protams, kā jau visi aktīvie jaunatnes jomas praktiķi, arī es pēdējo astoņu gadu laikā esmu piedalījusies un/vai organizējusi neskaitāmas konferences, apmācības, projektus un aktivitātes, un tikpat neskaitāmas reizes sev un citiem uzdevusi pirmajā rindkopā uzskaitītos jautājumus. Taču aizvadītā gada rudenī nonācu pie sajūtas, ka es esmu sevi izsmēlusi un burbulis, kurā sēžu, mani pat nedaudz smacē. Tā arī līdz galam nesaprotot šo sajūtu cēloni, pametu jaunatnes lietu speciālista amatu, pakāpos malā no 24/7 darba ar jaunatni un nomainīju pamata darba vietu.

Kāpēc es to rakstu? Tikai tagad, izkāpjot ārā no ierastā burbuļa un sadarbojoties ar personām un organizācijām, kas strādā citās jomās, esmu apguvusi daudz jaunu zināšanu un prasmju, ko, pamazām atgriežoties jaunatnes jomā, vēlos pielietot ar vien aktīvāk un aktīvāk. Ko es teiktu Kristai, ja man būtu iespēja iekāpt laika mašīnā un atgriezties pāris gadus senā pagātnē? Piemēram, lejupielādēt beidzot to TikTok aplikāciju un izdomāt, kā tajā radoši un efektīvi uzrunāt jauniešus, parunāt ar kādu bērnu un jauniešu ballīšu organizatoru par to, kādas aktivitātes interesē tos jauniešus, kas nekad nenāks uz jauniešu centru, un satikties ar kādu uzņēmēju, lai uzzinātu par inovatīviem rīkiem, kas uzlabotu un dažādotu manu darbu ar jauniešiem un kolēģiem.

Jaunatnes jomā jau gadiem runājam, cik svarīgi ir veidot starpnozaru sadarbību valstiskā un pašvaldību līmenī. Taču cik daudz runājam par mūsu pašu personīgo sadarbību ar citām nozarēm? Protams, pastāv daudz un dažādi sadarbības veidi, taču viena bloga ieraksta garumā viedokli par tiem visiem uzrakstīt ir teju neiespējami. Tāpēc, kā mazu piemēru ņemšu šobrīd sev tik tuvo un arī jaunatnes jomā aktuālo virzienu- darbs digitālajā vidē.

Lai cik ļoti mums gribētos ticēt, ka aplikācijas ‘’TikTok’’ eksistenci var ignorēt, un ar neregulāriem vai vispārīgiem ierakstiem citos sociālajos medijos pietiek, lai sasniegtu maksimāli plašu jauniešu auditoriju, jārēķinās, ka tā tas diemžēl nenotiek. Tāpat, kā citās jomās, arī jaunatnes jomā, domājot par informāciju un iespējām digitālajā vidē, ir skaidri jādefinē mērķauditorija, jāiepazīst un jātestē sociālo mediju platformu piedāvātās iespējas, jāpielāgo informācijas pasniegšanas veids, formāts un informācijas kanāla izvēle. Un tas nepieciešams ne tikai, lai uzrunātu jauniešus, bet arī citu sabiedrības daļu. Izklausās pēc jauniem darba pienākumiem, kam tāpat nav laika? Ak, cik īstenībā daudz laika ir iespējams ieekonomēt un cik daudz darba iespējams optimizēt, iepazīstot un izmantojot dažādus rīkus.

Kamēr jaunatnes jomā tikai sākam par to runāt nedaudz aktīvāk un plašāk, jau šobrīd aicinu meklēt informāciju no uzņēmumiem un personām ārpus jaunatnes jomas, tādējādi iepazīstot daudzveidīgāku skatījumu uz darbu ar dažādām auditorijām digitālajā vidē.  

Iesākumam iesaku izmantot pieejamās bezmaksas lekcijas, podraides, vebinārus un blogu ierakstus par šo tēmu, kā piemēram, Kebbe IT Facebook lapadigijourney.com bloga sadaļa, podraide ‘’Nākamais līmenis’’ u.c. Jā, lai gan minētie kanāli savu saturu veido uzņēmumu vajadzībām un interesēm, ļoti liela informācijas daļa ir pielāgojama darbam jaunatnes jomā. Papildus tam kādu reizi aizejiet uz apmācībām, kas nav domātas tikai jaunatnes jomas praktiķiem; piesakieties kādā Facebook  grupā, kur runā par šīm tēmām; piezvaniet saviem kādreizējiem aktīvajiem jauniešiem, kas studē vai strādā digitālajā jomā un parunājiet par aktualitātēm. Pieslēdziet rīku un informācijas izpētei savus jauniešus, kopā izveidojiet darba plānu un veidojiet saturu kopā.

Man ir ļoti liels prieks par tiem jaunatnes darbiniekiem, kas jau šobrīd aktīvi praktizē šāda veida pieeju sava darba dažādošanai un uzlabošanai (lūdzu dalieties ar labās prakses piemēriem skaļāk!), taču aicinu uzdrīkstēties to darīt arī citus. Ak, cik plašs iespēju un zināšanu apvārsnis paveras, kad izkāpjam no ierastā burbuļa.

Būtu, protams, skaisti rīt no rīta pamosties un saprast, ka jaunatnes joma valstiskā līmenī ir sakārtota un funkcionē bez problēmām un sarežģījumiem, bet kāpēc gan sākumā nepieķerties savam darbagaldam?

 

Rakstā atspoguļoti autora uzskati un tie nepauž biedrības "Latvijas Jaunatnes padome" oficiālo nostāju.

Ārējās vietnes

Dalies:

Aktuāli